Szakmunkás vizsga segédletek
A TÉTELSOR ÖSSZEÁLLÍTÁSÁNAK SZEMPONTJAI
Tájékoztató a vizsgára felkészítő és a vizsgáztatásban résztvevő kollégák részére
A tételsor összeállításakor az alábbi fontos elvekből indultunk ki:
- A feladatok fedjék le az érvényes SZVK-ban rögzített kimeneti követelményeket.
- A képzés és a vizsgáztatás strukturális szabályozásának eleget téve a konyhai ismeretek 28 szakmai tétele két elválasztott részből áll, amit ***-gal jelöltünk.
- Az első tételrész az ételkészítési alapismeretek (12094-16 Ételkészítési ismeretek alapjai modul) konyhai kisegítő rész-szakképesítés kimeneti követelményeinek megfelelő ismeretek számonkérésére irányul.
- A második tételrész az ételkészítési ismeretek (12095-16 Ételkészítési ismeretek modul) kerettantervi követelményeire épül, de tartalmazza az első tételrészhez kapcsolódó, a szakács szakképesítés megszerzéséhez előírt tananyagtartalmakat is.
Az SZVK adta feltételek keretein belül a tételek összeállításakor egyértelmű szándékunk volt annak érvényesítése, hogy a szakmai végzettséghez csak kellő alapismeretek birtokában lehessen hozzájutni. Arra törekedtünk, hogy a kérdések egyértelműek, és „tanulóbarátok” legyenek. Ez alatt azt értjük, hogy pontosan és világosan kerüljenek meghatározásra azok az ismerettartalmak, amelyek elsajátításáról a szakmai vizsgán számot kell adni.
- Abból indultunk ki, hogy a tételekben feltett kérdések ismerttartalmai feleljenek meg a hivatalos tankönyvekben és a hozzájuk kapcsolódó digitális eszközökben közölt tananyagtartalmaknak.
- Az általánosítható alapismeretekre – ezen belül kiemelten a technológiákra – koncentráltunk. A konkrét ételekre vonatkozóan úgy fogalmaztuk meg az elvárásokat, hogy azok széles mozgásteret biztosítsanak a kollégáknak (így közvetítésükkel a tanulóknak) ahhoz, hogy milyen ismeret-tartalmakat dolgozzanak fel.
Ennek részeként kezelhető az a probléma is, hogy a tanulók a munkahelyeken jelentősen eltérő konkrét ismerettartalmakkal találkoznak, illetve milyen ételkészítési tevékenységekben vehettek részt.
- Célunk volt, hogy a tananyag súlyarányai megfelelően tükröződjenek a kérdésekben, emellett gyakorlat-orientáltak is legyenek.
- A tételek kidolgozásával, a vizsgára való felkészüléssel minden hallgatót érdemi munkára akarunk késztetni.
Meggyőződésünk, hogy aki ezt tisztességesen elvégzi, annak nem lehet akadály, e kétségtelenül széles követelmény teljesítése, és ez által az esély megszerzése a további helytálláshoz!
- Végül, azt akartuk elérni, hogy a vizsgabizottságnak legyen reális esélye arra, hogy a tanulók felkészültségét megfelelő módon le tudják mérni.